برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان طرح برنامه درسی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
طرح درس

جلسه اول:

امتحان ازمون سطح

جلسه دوم:

براساس پایه عمومی انها و با توجه به سطح کلاس (ازمون گرفته شده) مرور کلی و عمومی در ارتباط با اطلاعات پایه دروس کارشناسی دامی

جلسه سوم:

مباحث در ارتباط با اطلاعات پایه دروس کارشناسی دامی (تغذیه دام و طیور)

جلسه چهارم:

مباحث در ارتباط با اطلاعات پایه دروس کارشناسی دامی (ژنتیک دام و طیور)

جلسه پنجم:

مباحث در ارتباط با اطلاعات پایه دروس کارشناسی دامی (فیزیولوژی دام و طیور)

جلسه ششم:

مباحث در ارتباط با اطلاعات پایه دروس کارشناسی دامی (اصلاح دام و طیور)

جلسه هفتم:

مباحث در ارتباط با اطلاعات و اصطلاحات پایه دروس کارشناسی دامی (پرورش حیوانات مزرعه ای)

عنوان ژنتیک ملکولی و مهندسی ژنتیک
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
طرح درس

جلسه اول:

بادآوری(سلول، چرخه سلولی، تقسیم سلولی جانوران، همانند سازی، نسخه برداری و ساختار DNA و RNA ).

جلسه دوم:

بیان ژن، ژنتیک میتوکندریایی،

جلسه سوم:

انواع RNAها،فاکتورهای نسخه برداری،

جلسه چهارم:

ژن و قسمتهای مختلف آن، مبانی توالی یابی ژنوم، روشهای مختلف توالی یابی

جلسه پنجم:

آرایش ژنوم در یوکاریوت ها، عناصر متحرک ژنی

جلسه ششم:

جهش هاو ترمیم DNA،

جلسه هفتم:

نوترکیبی، عوامل ژنتیکی تعیین جنس در جانوران،

جلسه هشتم:

اهمیت شبیه سازی ژن، مبانی شبیه سازی ژن،

جلسه نهم:

تنظیم ژن ها،

جلسه دهم:

آشنایی با حامل ها در مهندسی ژنتیک،

جلسه یازدهم:

دست کاری DNA،

جلسه دوازدهم:

معرفی DNA در سلولهای زنده،

جلسه سیزدهم:

حاملهای شبیه سازی برای سلول پستانداران،

جلسه چهاردهم:

کتابچه ژنوم، سامانه های هیبریداسیون.

عنوان مباحث نوین
مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
منابع
  • مطالب گردآوری شده و ارائه شده در کلاس – جزوه
طرح درس

جلسات اول تا هشتم:

چگونگی و نحوه جمع اوری اطلاعات مربوط به دامپروری (رکورد برداری و نمونه برداری ثبت اطلاعات مربوطه و روشهای ان، موازنه محصولات دامی و....) در مناطق مختلف کشور یا استان (شمال، جنوب، شرق، غرب، منطقه سرد یا گرم،شهر یا روستا،  ذائقه مردم، نوع مصرف پروتئین .....) وچالشهاو راه حلهای فائق آمدن به این مشکلات تدریس میشود.

جلسات نهم تا چهاردهم:

ارائه پروژه توسط تک تک دانشجویان و بحث و سئوال در باره تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز منطقه که مسئولیت اصلی کارشناسان دامپروری وهمچنین موازنه آن میباشد.

عنوان بررسی مسائل دامپروری
مقطع تحصیلی کارشناسی
طرح درس

سرفصل درس : طبق شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

جمع اوری اطلاعات در مورد مسائل دامپروری و مطالعه در باره آنها و همچنین یافتن و ارائه راه حل مشکلات این رشته از هدفهای این درس است.

جلسات اول تا هشتم:

چگونگی و نحوه جمع اوری اطلاعات مربوط به دامپروری (رکورد برداری و نمونه برداری ثبت اطلاعات مربوطه و روشهای ان، موازنه محصولات دامی و....) در مناطق مختلف کشور یا استان (شمال، جنوب، شرق، غرب، منطقه سرد یا گرم،شهر یا روستا،  ذائقه مردم، نوع مصرف پروتئین .....) وچالشهاو راه حلهای فائق آمدن به این مشکلات تدریس میشود.

جلسات نهم تا چهاردهم:

ارائه پروژه توسط تک تک دانشجویان و بحث و سئوال در باره تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز منطقه که مسئولیت اصلی کارشناسان دامپروری وهمچنین موازنه آن میباشد.

عنوان ژنتیک دام و طیور
مقطع تحصیلی کارشناسی
طرح درس

سرفصل درس- نظری:

سرفصل درس : طبق شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

تاریخجه ژنتیک (ژنتیک کلاسیک و ژنتیک مدرن)-اصطلاحات ژنتیک پایه- مروری بر ژن وکروموزوم- ژنتیک مندلی ای دی هیبرید، احتمالات و مربع کای) - آللهای جند گانه (گروههای خونی و رنگ جشم در مگس دروزوفی(ژنوتیپ و فنوتیپ، تلاقی های منو هیبرید و اصول تفرق، تلاقی های دی هیبرید و اصول جور شدن مستقل، تلاقی مندل)، انواع غلبه، اثر متقابل ژنها و اپیستازی، پیوستگی، تظاهر ژن و محیط-  توارث غیر مندلی(میتوکندریها و کلروپلاستها، ژنهای خارج از هسته، و اثر عوامل مادری) – توارث کروموزومی (تعداد کروموزوم، کروموزومهای جنسی، صفات وابسته به جنس و تحت تاثیر جنس و تعیین جنسیت) - جهشهای کروموزومی (انواع جهشهای کروموزومی -  تغییر در ساختمان، حذف، برگشت، جابجایی) -  نقشه ژنی (پیوستگی ژنتیکی، نوترکیبی ژنی، تهیه نقشه های ژنتیکی، آزمون تلاقی های دو یا سه طرفه)- DNA (ماده ژنتیکی، ترکیب و ساختار RNA , DNA ) همانند سازی DNA ، بیان ژن (رونویسی  و ترجمه) -  ژن کنترل پروتئین ها – کلیاتی در مورد کلون کردن DNA - ژنتیک جمعیت (ساختار ژنتیکی جمعییت، قانون Hardy-Weinberg و عوامل تغییر فراوانی ژن) - ژنتیک کمی (طبیعت صفات کمی، توارث صفات و وراثت پذیری).

جلسه اول:

تاریخجه ژنتیک (ژنتیک کلاسیک و ژنتیک مدرن) و اصطلاحات ژنتیک پایه- مروری بر ژن وکروموزوم.

جلسه دوم:

 ژنتیک مندلی ای دی هیبرید، احتمالات و مربع کای).

جلسه سوم:

 آللهای جند گانه (گروههای خونی و رنگ جشم در مگس دروزوفی(ژنوتیپ و فنوتیپ، تلاقی های منو هیبرید و اصول تفرق، تلاقی های دی هیبرید و اصول جور شدن مستقل، تلاقی مندل).

جلسه چهارم:

 انواع غلبه، اثر متقابل ژنها و اپیستازی. و پیوستگی، تظاهر ژن و محیط.

جلسه پنجم:

  توارث غیر مندلی(میتوکندریها و کلروپلاستها، ژنهای خارج از هسته، و اثر عوامل مادری).

جلسه ششم:

 توارث کروموزومی (تعداد کروموزوم، کروموزومهای جنسی، صفات وابسته به جنس و تحت تاثیر جنس و تعیین جنسیت).

جلسه هفتمم:

 جهشهای کروموزومی (انواع جهشهای کروموزومی -  تغییر در ساختمان، حذف، برگشت، جابجایی).

جلسه هشتم:

نقشه ژنی (پیوستگی ژنتیکی، نوترکیبی ژنی، تهیه نقشه های ژنتیکی، آزمون تلاقی های دو یا سه طرفه).

جلسه نهم:

 DNA (ماده ژنتیکی، ترکیب و ساختار RNA , DNA ) همانند سازی DNA ، بیان ژن (رونویسی  و ترجمه).

جلسه دهم:

  ژن کنترل پروتئین ها کلیاتی در مورد کلون کردن DNA.

جلسه یازدهم:

 ژنتیک جمعیت (ساختار ژنتیکی جمعییت، قانون Hardy-Weinberg و عوامل تغییر فراوانی ژن).

جلسه دوازدهم:

 ژنتیک کمی (طبیعت صفات کمی، توارث صفات و وراثت پذیری).

جلسه سیزدهم:

مرور درس ارایه شده و تکمیلی.

جلسه چهادهم:

بسته به ظرفیت بحث و گفتگو در کلاس و  حجم مطالب، هر کدام از سر فصل‌ها در یک تا چند جلسه  ارائه خواهند شد.

عنوان ژنتیک کمی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
منابع
  • مطالب گردآوری شده و ارائه شده در کلاس – جزوه
  • Qantitative Genetic. F.D. Falconer. 1996. Second edition. Oxforred Press. UK.
طرح درس

سرفصل درس : طبق شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

مقدمه ای بر نقش ژنتیک کمی در اصلاح دام – مدل یک جایگاه ژنی و مفهوم ارزش اصلاحی – واریانس، وراثت پذیری و پیش بینی ارزش اصلاحی، تکرار پذیری و تصحیح داده ها – انتخاب یک صفت، پاسخ به انتخاب و فاصله نسل – اثر متقابل ژنوتیپ و محیط – همبستکی ژنتیکی و انتخاب غیر مستقیم – شباعتها و خویشاوندی های ژنتیکی – براورد وراثت پذیری و تکرارپذیری –استفاده از اطلاعات خویشاوندی – تغییر ژنتیکی در انتخاب بر اساس چند صفت – مقدمه ای بر BLUP – هم خونی، اطلاعات شجره و اندازه جمعیت – نتایج حاصل از برنامه انتخاب (پاسخ حقیقی و پیش بینی شده) – آمیخته گری و اساس هتروزیس – سیستمهای آمیخته گری و کاربرد آن – اهداف اصلاح نژاد در پرورش دام و طیور –

مارکرهای ژنتیکی Marker Asisted Selection .

 جلسه اول:

مقدمه ای بر نقش ژنتیک کمی در اصلاح دام

جلسه دوم:

مدل یک جایگاه ژنی و مفهوم ارزش اصلاحی

جلسه سوم:

واریانس، وراثت پذیری و پیش بینی ارزش اصلاحی، تکرار پذیری و تصحیح داده ها

جلسه چهارم:

انتخاب یک صفت، پاسخ به انتخاب و فاصله نسل

جلسه پنجم:

اثر متقابل ژنوتیپ و محیط – همبستکی ژنتیکی و انتخاب غیر مستقیم

جلسه ششم:

شباعتها و خویشاوندی های ژنتیکی

جلسه هفتم:

براورد وراثت پذیری و تکرارپذیری

جلسه هشتم:

استفاده از اطلاعات خویشاوندی

جلسه نهم:

تغییر ژنتیکی در انتخاب بر اساس چند صفت

جلسه نهم:

مقدمه ای بر BLUP

جلسه دهم:

هم خونی، اطلاعات شجره و اندازه جمعیت

جلسه یازدهم:

نتایج حاصل از برنامه انتخاب (پاسخ حقیقی و پیش بینی شده)

جلسه دوازدهم:

آمیخته گری و اساس هتروزیس

جلسه سیزدهم:

سیستمهای آمیخته گری و کاربرد آن

جلسه چهاردهم:

اهداف اصلاح نژاد در پرورش دام و طیور –  مارکرهای ژنتیکی Marker Asisted Selection .

عنوان درس ژنتیک ملکولی
مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
منابع
  • مطالب گردآوری شده و ارائه شده در کلاس – جزوه
  • مهندسی ژنتیک جامع. دکتر حمید گله داری، دکتر علیمحمد فروغمند، دکتر هدایت اله روشنفکر و مهندس محمود نطری. انتشارات بهشت.
  • آشنایی با بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی در علوم دامی. دکتر هدایت اله روشنفکر. انتشارات علوم و فنون پزشکی اهواز.
  • معرفی سامانه های مربوط به ژنتیک ملکولی.
طرح درس

جلسه اول:

اهمیت شبیه سازی ژن، مبانی شبیه سازی ژن

جلسه دوم:

حاملها (Vehichels)

جلسه سوم:

پلاسمیدها و باکتریوفاژها

جلسه چهارم:

خالص سازی DNA سلولهای زنده

جلسه پنجم:

کشت، رشد و برداشت باکتریها

جلسه ششم:

تغلیظ DNA و اندازه گیری غلظت DNA

جلسه هفتم:

دستکاری DNA  خالص شده

جلسه هشتم:

آنزیمهای لازم جهت دستکاری DNA (آنزینهای برش دهنده و متصل کننده)

جلسه نهم:

براورد اندازه DNA

جلسه دهم:

نقشه و وضعیت جایگاههای محدود کننده ملکول DNA

جلسه یازدهم:

معرفی DNA در سلولهای زنده،

جلسه دوازدهم:

حاملهای شبیه سازی برای سلول پستانداران

جلسه سیزدهم:

سایر حاملهای شبیه سازی بغیر از Ecoli.

جلسه چهاردهم:

سامانه های ژنتیک ملکولی